طراحی و ساخت دیوار حیاط در سعادت آباد

کارفرمای محترم این پروژه که دفترش در طبقه همکف یک ساختمان در شمال محله سعادت آباد تهران قراردارد، تمایل داشت تا از حیاط موجود استفاده اختصاصی داشته باشد. برای این منظور لازم بود تغییراتی در دیوار حیاط صورت گرفته و ضمن باز شدن یک درب اختصاصی، به طور کلی دیوار خارجی باز طراحی گردد. بر این اساس گروه معماری هورمان ضمن طراحی مجدد دیوار مربوطه با هدف یکپارچه سازی درب ورودی با طرح دیوار، این هدف کارفرمای محترم را جامع عمل پوشاند. منطق پشت این طراحی دیوار و درب ورودی و ساخت مذکور ذیلا به تفصیل و مصور تقدیم حضور می گردد:

  • از آنجایی که در ساخت دیوارپوش نمای ساختمان اصلی از متریال های سنگ، آجر و ترموود استفاده شده است، ما نیز در طراحی دیوار برای ایجاد همبستگی از همین مصالح ساختمانی و سبک مدرن بهره برده ایم.
  • برای طراحی دیوار، از ستون هایی با دیوارچینی آجر استفاده شده است. این ستون های آجری به دو منظور طراحی گردیده اند: اول) جهت قاب بندی کنار درب ورودی و حفظ یکنواختی آن با قاب های دیوار و حل شدن هندسه و معماری درب اصلی به طوری که حتی وجود درب روی دیوار از دیدها تا حدی پنهان بماند دوم) به علت اینکه نسبت طول به ارتفاع دیوار زیاد است با هدف متناسب شدن دید بصری آن، ستون های آجری را در فواصل خاصی جانمایی کرده ایم.
  • در طراحی دیوار مدرن، استفاده از بند کشی دیوار به طوری که این بندکشی در راستای طولی دیوار برای تمام ستونها در یک راستا باشد، چشم گیر و بلکه چشم نواز است. این مهم در طراحی این دیوار منظور و اجرا گردید.
  • در طراحی دیوار داخلی (بخش داخلی حیاط) به منظور هماهنگی با نمای موجود فقط از مصالح سنگ نما استفاده شده است.
  • با هدف حصول به یک قاب بندی اصولی و متناسب، ستون های آجرچینی شده در بخش فوقانی دیوار با یک کتیبه آجری برخورد می کنند. این ستون ها و کتیبه ها به صورت خطوط بسته عمل نموده و باعث زیبایی و چشم نواز بودن طرح می گردند.
  • در داخل قاب بندی آجری، از سنگ تراورتن حاجی آباد و به صورت افقی استفاده شده است.
  • بر روی درب ورودی و سنگ های داخل دهانه آجری ترموود بکار برده ایم. اجرای چوب به صورت عمودی در راستای متناسب شدن آن در نظرگرفته می شود.
  • روی سنگ ها و در زیر کتیبه آجری، شیاری به منظور نورپردازی دیوار در نظر گرفته شده است.
  • در طراحی درب، قاب هایی با عرض 40 سانتی متر در امتداد سنگ های کناری ساخته شد. همچنین رنگ روی درب به صورت پتینه و نزدیک به طرح سنگ تراورتن در نظرگرفته شده است.
  • به منظور حفاظت دیوار از عوامل جوی و همچنین با هدف بستن خطوط طراحی معماری دیوار و یکپارچه نمودن بصری کل نمای دیوار و اجزای آن، روی دیوار با ورق فلزی به رنگ دودی درپوش (فلاشینگ) بکار رفته است.
طراحی و ساخت دیوار سعادت آباد
مقایسه طراحی سه بعدی Render و دیوار ساخته شده
طراحی و ساخت دیوار سعادت آباد
طرح ترموود تمام شده روی یک قاب دیوار
طراحی و ساخت دیوار سعادت آباد
نمایی از دیوار در حال ساخت و ساختمان مربوطه
قدردانی شرکت کارگزاری توسعه سهند از گروه معماری هورمان
قدردانی شرکت کارگزاری توسعه سهند از گروه معماری هورمان

گالری از تصاویر مراحل اجرا و ساخت دیوار ساختمان